Naprapati – Naprapat i Stockholm

ont i ländryggen ena sidan

Vad är Naprapati?

Naprapater diagnostiserar och behandlar funktionsrubbningar och smärttillstånd i rörelse- och stödorganen. Genom att behandla både muskler och leder uppnås bättre funktion och rörlighet, vilket är viktigt för att förebygga och behandla smärta i rygg och nacke. Inom naprapatin används exempelvis tekniker som manipulation och mobilisering av ryggradens leder, behandling av spända muskler med massage, stretching, elbehandling eller triggerpunktsbehandling.  Detta kombineras ofta med en rehabiliteringsplan som patienten ofta kan utföra hemma. Naprapati handlar om att finna orsaken till smärta, och därefter hitta en bra behandlingsplan för adekvat behandling.

Vad gör en naprapat?

Naprapaten tar först upp en anamnes, för att förstå vad patienten söker för, var man har ont, hur smärtan har uppkommit. Sedan sker en undersökning för att ställa diagnos och sedan ett individuellt behandlings och rehabiliteringsupplägg. Vid exempelvis rygg och nackbesvär behandlar naprapaten ofta både muskler och låsningar i ryggraden i kombination. Naprapaten diagnostiserar och behandlar även många olika idrottsskador.

Varför är naprapati effektivt?

Naprapatens helhetstänk i kombination med bra undersökningsmetodik  och kombinationen av olika manuella metoder ger patienten effektiv smärtlindring och ökad rörlighet, samtidigt som risken för att besvären återkommer minskar. Behandlingen och rehabövningar möjliggör också en snabbare återgång till arbetslivet efter sjukskrivning, vilket gör naprapati intressant även från ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Naprapat i Stockholm

Agilokliniken har 9 mottagningar i Stockholm, alla har naprapat på plats. Om du har ont i ryggen eller kanske i någon senstruktur finns våra naprapater alltid nära till hands i Stockholmsområdet. Med friskvårdsbidraget kan man får friskvårdande behandling, samt att privata sjukvårdsförsäkringar oftast gäller hos Agilokliniken.

Vad är skillnaden mellan naprapat och kiropraktor?

Både kiropraktorer och naprapater behandlar mestadels samma typ av patienter, dvs personer som har ont i rörelseapparaten. Filosofin kan skilja en del, kiropraktorn är ofta mer fokuserad på ledbehandling för att få tillbaka funktionen i kroppen som leder till minskad smärta. Naprapaten kombinerar ofta manipulation eller mobilisering med muskelbehandling för att patienten ska bli av med sin smärta. Naprapaten jobbar oftare med muskelrelaterade smärtor, exempelvis muskelknutor, sträckningar eller bristningar.

Lär mer om skillnaden mellan naprapat, kiropraktor och fysioterapeut Agilobloggen

När du för första gången besöker oss så undersöker vi ditt besvär för att komma fram till vad som orsakar din smärta eller besvär, och var problemområdet sitter. Orsaken till dina Symptom, kan i vissa fall vara lokaliserad till ett annat område i rörelseapparaten.