Sjukgymnastik – Fysioterapi

Vad gör en Sjukgymnast/fysioterapeut?

Hos en fysioterapeut (sjukgymnast) får du hjälp med att bedöma, behandla eller förebygga muskelsmärta och ledvärk, skeletal smärta samt nervsmärta. Det finns egentligen inga restriktioner kring vilka områden på kroppen som kan behandlas med fysioterapie.

Vanliga besvär som behandlas är nackspärr, huvudvärk, ryggskott, löparknä, hopparknä,  hälsporre, tennisarmbåge, musarm, axel- och stressrelaterade besvär.

Det kan också vara så att man behöver bygga upp musklerna igen efter en tids sjukdom, en skada eller en operation. Under vissa medicinska behandlingar tar musklerna stryk, och därför är det viktigt att återuppbygga dem för att förebygga ytterligare smärta. Att lida av nedsatt muskelfunktion efter sjukdom kan även bidra till psykologiska besvär, och sjukgymnastik blir därför en rehabilitering som sträcker sig bortom det rent fysiska välmåendet. Efter behandling får du övningar som du kan utföra hemma, på kontoret eller på gymmet. Detta är för att ytterligare stärka funktionen i kroppen, minska framtida smärta samt förebygga att problemen kommer tillbaka.

En fysioterapeut jobbar alltid manuellt, vilket innebär både träning och manipulation av leder som exempelvis med hjälp av massage och stretching. Ett besök hos en sjukgymnast innebär därför oftast mer än bara specialinriktad träning.

OBS! Frikort gäller ej hos våra fysioterapeuter.

När du för första gången besöker oss så undersöker vi ditt besvär för att komma fram till vad som orsakar din smärta eller besvär, och var problemområdet sitter. Orsaken till dina Symptom, kan i vissa fall vara lokaliserad till ett annat område i rörelseapparaten.