Kalkaxel – Peritendinitis Calcarea

Kalkaxel

Vad är Kalkaxel?

Kalkaxel, ofta orsakat av såkallat impingement syndrom, är en smärtsam åkomma som drabbar axeln. Den orsakas av en kalkutfällning i en senstruktur i axeln och eller i en slemsäck. Ofta föreligger en inskränkning i utrymmet mellan överarmsbenet och axelbladsskanten, vilket ibland kan leda till en kalkutfällning och inflammation och skador på mjukdelar i axeln.

Kalkaxel symptom:

• Smärta i axeln, ofta vid rörelser eller belastning men även värk i vila
  • Kraftig smärta i axeln
  • Vid akut kalkaxel kan smärtan stegras under loppet av bara några timmar.
  • Svårt att ligga på den onda axeln, och svårt att sova
  • Svårt att föra armen ut åt sidan
  • Stelhet i axeln
  • Minskad rörlighet i axeln
  • Man vill gärna hålla armen intill kroppen
  • Ibland ljud från axeln vid rörelser

Behandling av kalkaxel på Agilokliniken

Agilokliniken erbjuder en individuell och evidensbaserad behandling av kalkaxel. Behandlingen utformas efter din specifika situation och dina behov. Agilokliniken erbjuder diagnostik i form av exv ultraljudsdiagnostik och eller tester.

Läs mer om våra behandlingsmetoder

Första besöket:

Undersökning: En fysioterapeut eller naprapat utför en grundlig undersökning av din axel för att diagnostisera kalkaxel och utesluta andra orsaker till smärtan.

Bedömning: Terapeuten bedömer din smärta, rörlighet och styrka i axeln.

Behandlingsplan: Terapeuten skapar en individuell behandlingsplan baserat på undersökningen och din situation.

Vad kan jag göra för att förebygga kalkaxel?

Du kan förebygga kalkaxel genom att:

• Stärka musklerna i axeln och skulderpartiet
  • Vara uppmärksam på mindre symptom i axeln, och försöka rehabilitera senstrukturer i axeln  innan det gått för långt.
  • Undvika överbelastning av axeln
  • Ha en god hållning
  • Använd rätt teknik vid idrott och motion

Vad orsakar kalkaxel?

Kalkaxel kan orsakas av en rad olika faktorer, bland annat:

• Ålder: Risken för kalkaxel ökar med åldern, vanligen 40-60 årsåldern, ibland redan ifrån 35 årsålden.
  • Degenerativ process i rotatorcuffen, oftast i supraspinatussenan.
  • Överbelastning: Upprepade rörelser eller kraftigt överansträngning av axeln kan leda till överbelastade senor i rotatorcuffen och kan leda till kalkaxel.
  • Längre tids överbelastning och inflammation av Supraspinatussenan.
  • Trauma: En skada på axeln i form av exempelvis ett fall kan öka risken för kalkaxel.
  • Dålig hållning: Felaktig hållning kan belasta axeln och med tiden öka risken för kalkaxel.
  • Andra faktorer: Vissa medicinska tillstånd, t.ex. diabetes och artrit, kan öka risken för kalkaxel.

Kalkaxel behandling hemma:

• Vila och avlasta axeln
  • Använd ispaket på axeln i 20 minuter, 3-4 gånger per dag
  • Stretcha och massera axeln
  • Använd icke-steroida antiinflammatoriska läkemedel (NSAID), t.ex. ibuprofen

När vet jag om jag behöver söka behandling?

Om du har haft smärta i axeln i mer än 2 veckor bör du boka en behandling. Vid intensiv smärta som är svår att hantera bör du överväga en ultraljuds eller röntgenundersäkning för diagnos, även inom 2 veckor.

Behandlingsalternativ:

• Stötvågsbehandling: Denna effektiva metod använder ljudvågor i form av stötvågor för att bryta ner kalkutfällning och stimulera läkning.
  • Sjukgymnastik: Terapeuten visar dig specifika övningar för att förbättra rörlighet, styrka och stabilitet i axeln.
  • Manuell terapi: Terapeuten kan använda massage, stretching och mobiliseringstekniker för att lindra smärta och stelhet.
  • High Power Laser: Laserbehandling används framförallt för att lindra inflammation i vävnaden och påskynda läkningsprocessen.
  • Rehabplan för att undvika axelsmärta i framtiden.
  • Vid svåra fall kan cortisoninjektion övervägas.

Hur lång tid tar det att bli av med kalkaxel?

Det beror på hur allvarlig åkomman är. I de flesta fall kan symptomen lindras inom några veckor eller månader med vila och egenvård. I vissa fall kan det dock ta upp till ett år att bli helt återställd. Men med adekvat behandling och rehabilitering kan vi på Agilokliniken oftast påskynda förloppet väsentligt.

När du kommer på ditt första besök ställer vi frågor om dina problem. Vi kartlägger hur länge du haft ont, var du har ont och om besvären kommer och går eller smärtar konstant. Du får beskriva dina besvär och peka ut var du har ont. Du får också berätta vad din egen målsättning med besöket hos oss är. Därefter kommer du undersökas för att vi ska komma fram till en diagnos och förslag på behandlings eller rehabiliteringsupplägg.