Smärta Baksida Lår

Smärta baksida lår

Smärta baksida lår är ett vanligt problem som kan drabba personer i alla åldrar och aktivitetsnivåer. Smärtan kan variera i intensitet och karaktär, och kan bero på en rad olika faktorer.

Vanligaste orsakerna till att det gör ont i låren:

• Muskelbristning: En partiell bristning eller bristning i en eller flera av musklerna i baksidan av låret, oftast hamstringsmusklerna.
  • Sträckning: En överansträngning av musklerna i baksidan av låret.
  • Muskelinflammation: En inflammation i musklerna i baksidan av låret.
  • Ischias: En nervinklämning som kan orsaka smärta i benet och foten.
  • Artros: En degenerativ ledsjukdom som kan leda till smärta och stelhet i ländryggen och höfterna.
  • Benskörhet: Osteoporos kan leda till frakturer i bäckenet och höfterna, vilket kan orsaka smärta i baksida lår.

Behandling av smärta i baksida lår på Agilokliniken

Behandlingen av smärta i baksida lår beror på den bakomliggande orsaken. Vanliga behandlingsalternativ inkluderar:

• Undersökning: Att ställa rätt diagnos för att säkerställa om det är bristning, partiell bristning eller sträckning är mycket viktigt för att välja rätt behandlingsmetod..
  • Ultraljud: Diagnostiskt ultraljud kan användas vid behov för att säkerställa diagnos.
  • Rådgivning: Viktigt att få rätt information om hur man själv skall agera.
  • Stötvågsbehandling: Används vid partiell ruptur eller tendinos. Är en mycket effektiv metod för att påskynda läkningsförloppet.
  • Laser: High Power Laser kan användas för påskyndning av läkningsprocess och lindra inflammation.
  • Stretching: Stretching av musklerna i baksidan av låret kan förbättra rörligheten och flexibiliteten. Skall dock inte göras i akut fas.
  • Massage: Massage kan lindra smärta och spänningar i musklerna. Görs ej i akut fas.
  • Antiinflammatoriska läkemedel: I vissa fall kan receptfria eller receptbelagda antiinflammatoriska läkemedel lindra smärta och inflammation.
  • Sjukgymnastik: Specifika övningar kan stärka musklerna och förbättra rörligheten i baksidan av låret och är mycket viktigt för denna typ av skador.

Läs mer om våra behandlingsmetoder

Symptom:

• Smärta i baksidan av låret, ofta vid aktivitet eller stretching.
  • Smärta i baksida lår vid löpning
  • Smärta baksida lår vid rask promenad eller i gång uppför backe eller trappa.
  • Stelhet i baksidan av låret.
  • Svullnad i baksidan av låret.
  • Blåmärke på baksidan av låret.
  • Svårt att gå eller springa.

Tips för att förebygga smärta i baksida lår

• Värm upp ordentligt innan du börjar träna.
  • Stretcha regelbundet, särskilt efter träning.
  • Öka din muskelstyrka gradvis.
  • Använd rätt teknik vid träning.
  • Lyssna på din kropp och vila när du behöver det.

Kontakta oss idag på Agilokliniken för behandling för din smärta i baksida lår! Vi har många års erfarenhet att behandla både elitidrottsmän och icke idrottsmän som dragit på sig smärta i baksida lår. Man kan ibland göra illa sig på sin fritid också. Med våra moderna behandlingsmetoder kan vi oftast påskynda läkningsprocessen ordentligt!

Tips vad man kan göra själv när man fått ont i baksida lår

Detta är tips på vad du kan göra och tänka på själv om du råkar ut för en sakda i baksida lår:

• Vila och avlastning: Att undvika aktiviteter som förvärrar smärtan kan vara till hjälp.
  • Kyla: Att vid skadetillfället kyla området med is kan lindra smärta och svullnad.
  • Kompression: Att använda ett kompressionsbandage kan ge stöd och lindra svullnad.
  • Sjukgymnastik: Specifika övningar kan stärka musklerna och förbättra rörligheten i baksidan av låret.

När du kommer på ditt första besök ställer vi frågor om dina problem. Vi kartlägger hur länge du haft ont, var du har ont och om besvären kommer och går eller smärtar konstant. Du får beskriva dina besvär och peka ut var du har ont. Du får också berätta vad din egen målsättning med besöket hos oss är. Därefter kommer du undersökas för att vi ska komma fram till en diagnos och förslag på behandlings eller rehabiliteringsupplägg. Läs mer