Ultraljudsdiagnostik

Ultraljud

Ultraljudsdiagnostik

Vid behov använder vi oss på Agilokliniken av ultraljudsdiagnostik. Det är ett bra komplement till den kliniska undersökningen vid exempelvis bristning i vaden, höftsmärta, axelsmärta eller knäsmärta. Med ultraljud kan vi se om det finns skadade eller degenerativa strukturer som orsakar smärta eller nedsatt funktion. Med ultraljudsdiagnostik kan vi också upptäcka inflammerad vävnad. Denna utökade kunskap gör att vi kan lägga upp mer precisa behandlingsplaner som siktar in sig på det specifika problemområdet. Med hjälp av ultraljudsdiagnostik kan man även få grepp om en skadas omfattning, och läkningsprocessen som kan bevakas under behandlingens förlopp.

Här följer några vanliga områden och skador som vi kartlägger med ultraljudsdiagnostik:

• Skador i senor och muskler- exempelvis axelsmärta, armbågssmärta, hälsenesmärta, hälsporre, hamstringsskada, bristning i vaden, ljumsk/höftsmärta.
  • Skador i leder och ledband- exempelvis stukad fot,Skadad höftled eller Inflammation i knä.
  • Slemsäcksinflammationer – exempelvis i knä, i armbåge, i axel.
Undersökningen är helt smärtfri och har inga biverkningar. Den liknar en ultraljudsundersökning man gör hos en barnmorska, men den högkvalitativa utrustning vi använder är särskilt riktad mot muskuloskeletal diagnostik med hjälp av färgdoppler upptäcka inflammatorisk process.Undersökningen är helt smärtfri och utan biverkningar. På Agilokliniken använder vi högkvalitativ utrustning riktad mot muskuloskeletala besvär.

OBS! Om du känner dig osäker på om du behöver just en ultraljudsundersökning är du välkommen att kontakta oss så att vi kan bedöma om dina besvär kräver en undersökning med ultraljud eller inte.

Ultraljudsdiagnostik kan bokas hos Jonas Ernestam på Rosenlundsgatan 54 Tim Gjerulf i Arenastaden, Kristoffer Eriksson, på Citykliniken eller Julia Arnstad på vår klinik på Södermalm, Rosenlundsgatan 54.

När du för första gången besöker oss så undersöker vi ditt besvär för att komma fram till vad som orsakar din smärta eller besvär, och var problemområdet sitter. Orsaken till dina Symptom, kan i vissa fall vara lokaliserad till ett annat område i rörelseapparaten.