Bäckensmärta och foglossningssmärta

Graviditetsrelaterad smärta

Smärta i bäckenet kan förekomma både hos kvinnor men likaväl hos män. Bäckenet är ett viktigt nav i vår kropp, det fungerar som kraftfördelare mellan överkropp och underkropp och samspelet mellan leder och muskler är det som får det att fungera. Obalans i området kan ge besvär.

Hos kvinnor är det vanligt att under graviditet få ont och smärta i fogarna, ofta kallat foglossning eller bäckenrelaterad smärta under graviditet. Detta tillstånd kan ge en smärta som förlägger sig vid bäckenlederna bak vid korsbenet samt framtill i symfysen. Smärta vid belastning och framför allt ensidig belastning.

Smärta kring bäckenet kan uppstå pga bla spänningar och eller svaghet i bäckenbotten, sätesmuskulatur och lårmuskulatur.

Bäckensmärta och foglossning under graviditet kan vara rejält begränsande men det finns hjälp och avlastning att få där undersökning, behandling och rådgivning kan hjälpa långt.

Varför uppstår fogsmärtor?

Orsaken till varför du besväras i fogarna under graviditet är både hormonellt betingat men även en biomekanisk förändring eftersom att bäckenet ska göra plats för en bebis och förbereda sig inför förlossning.

Smärta kring svanskotan och ljumsksmärta är också en vanlig effekt av besvär i bäckenregionen.

Det är även vanligt att besvär i bäckenet kan ge refererad smärta ut mot höften, strålningssmärta i säte, baksida lår eller insida lår.
Man kan även få ont i nedre delen av ryggen och en smärta som ett band över ländrygg och korsben vilket är ett  vanligt symtom.

Om du vill boka undersökning och behandling för detta så är dessa terapeuter utbildade i bäckenrelaterad smärta hos gravida och efter graviditet:
Madeleine Genberg (Slussenkliniken)
Nathalie Meljordshagen (Citykliniken)
Josefin Öberg (Tumbakliniken)
Emma Engström (Hagastaden)

När du kommer på ditt första besök ställer vi frågor om dina problem. Vi kartlägger hur länge du haft ont, var du har ont och om besvären kommer och går eller smärtar konstant. Du får beskriva dina besvär och peka ut var du har ont. Du får också berätta vad din egen målsättning med besöket hos oss är. Därefter kommer du undersökas för att vi ska komma fram till en diagnos och förslag på behandlings eller rehabiliteringsupplägg. Läs mer