< Tillbaka till alla inlägg

• Träning och hälsa
  • Behandling
25 feb 2020

Drabbats av benhinneinflammation? Lugn vi hjälper dig!

Vi på Agilokliniken möter ofta patienter med smärta kring framsida samt insida av underbenet, ofta kan detta indikera på en benhinneinflammation. Benhinneinflammation är en överbelastningsskada, som exempelvis kan uppstå om man löptränat eller gått mer än vanligt, när träningsbelastningen varit för stor i förhållande till vad benhinnorna klarar av.

Vanliga symtom är att framsida eller innersida av smalbenen känns stela, framförallt under de första stegen efter att man suttit still. Ofta lägger sig denna känsla när man varit aktiv ett tag. I början av detta förlopp gör benhinnorna endast ont efter ansträngning, men om man fortsätter att aktivera benhinnorna i ogynnsamma positioner och situationer kan smärtan även komma att kännas under själva aktiviteten samt efter aktiviteten. På grund av detta, är det viktigt att söka hjälp tidigt i sjukdomsförloppet.

Vi på Agilokliniken hjälper patienter med detta smärttillstånd dagligen och arbetar alltid efter att individanpassa behandling och rehabilitering. Att individanpassa både rehabilitering och behandling är nödvändigt då anledningen till benhinneinflammation kan vara många. Som tidigare nämnt kan detta tillstånd uppstå vid överansträngning av benhinnorna, men vi vill hjälpa patienten förstå varför en överansträngning uppstått.  Vi går alltid till grunden med varför detta tillstånd uppkommit och undersöker därför hela rörelsekedjan hos patienten. Exempelvis vill vi finna orsaken till varför höger benhinna är smärtsam och inte vänster, trots lika många steg i löpspåret, exempelvis. Vi tar reda på varför kroppen inte klarar av att fördela krafterna optimalt, utan istället skapar en överbelastning av tex höger benhinna.

Hur blir jag bra från benhinneinflammation?

För att bli kvitt symtomen krävs ofta manuellbehandling av omkringliggande leder, ligament och muskler. Vi ser även att stötvågsbehandling är en mycket effektiv behandlingsform mot just detta tillstånd, i kombination av individanpassad rehabiliteringsträning.

Vi rekommenderar även att du gör dessa förändringar i din träning:

1. Sänk intensiteten samt minska träningsmängden
  2. Träna på mjukt underlag
  3. Undvik aktivitetsformer som innebär hårda fotisättningar, tex hopp eller löpning
  4. Använd skor eller inlägg som motverkar pronation

Har du frågor kring detta tillstånd eller önskar du komma i kontakt med leg.fysioterapeut eller leg.naprapat för behandling- kontakta oss här. Vi har även ett stort utbud av skoinlägg som just arbetar för att motverka pronation.

Kontakta oss så hjälper vi dig!

Bildkälla: google