Stötvågsbehandling

Stötvågsbehandling är en snabb, effektiv, välbeprövad och vetenskapligt dokumenterad behandlingsmetod. Sedan 1998 används stötvågsbehandling av många toppklubbar inom flera sporter, och landslag i både Europa och Nordamerika. Stötvågsbehandling utvecklades i början av 90-talet för behandling av urinstenar, och idag används den även för behandling av sen- och muskelfästen. Tidigare användes stötvågsbehandling övervägande inom internationell toppidrott. Numera behandlas såväl motionärer och toppidrottsmän, samt människor i stort som har smärta i axlar, höfter, armbåge, knä och fötter (diagnoser såsom hälsporre eller trokanterit). Du kan läsa mer om stötvågsbehandling Swiss dolorclast academy hemsida.

Vetenskaplig förklaringsmodel

Genom en applikator genereras stötvågor som transporteras in i smärtområdet. Detta kan ge en minskning av kronisk smärta (förmedlad av icke-myeliniserade C nervfibrer), genom utarmning av substans P. Minskning av substans P ger en smärtlindrande effekt, samtidigt som det stimulerar blodcirkulationen, och ger en blockad av neurogen inflammation vilket spelar en viktig roll i patogenesen av senfästen såsom tennisarmbåge, plantar fasciit etc. Det ger vidare en aktivering av stamceller (såsom osteoblaster), vilket framkallar läkning och ger en frisättning av tillväxtfaktorer. Detta ger en förbättrad blodcirkulation i den behandlade vävnaden. Stötvågorna kan troligen även bryta ned ärrvävnad och möjlig kalk i muskelfästen. Undersökningar visar att stötvågsbehandling effektivt tar bort symptomen av mjukdelskalk i en kalkaxel.

För att få ett så snabbt och effektivt resultat som möjligt är det viktigt att terapeuten har stor erfarenhet av stötvågsbehandling, eftersom diagnos och behandlingsteknik är avgörande för resultatet. Vi är en av Nordens mest erfarna kliniker när det gäller stötvågsbehandling. De flesta av våra naprapater är också certifierade av Swiss dolorclast academy.

Den effektiva behandlingstiden är ungefär 5-15 minuter, och man behandlar fyra till fem gånger i en serie med fem till sju dagars mellanrum. Besöket på kliniken tar ca 30 minuter. Därefter gör vi en utvärdering av behandlingsresultatet, och en bedömning om det behövs ytterligare en behandlingsserie, eller om vi anser att behandlingen är klar. Behandlingen gör oftast ont under några minuter, men så fort behandlingen är klar upphör smärtan. De närmaste timmarna efteråt kan man känna av behandlingen, men efter 24 timmar har dessa känningar avtagit för de flesta. Stötvågen triggar igång kroppens eget läkningssystem, så undvik antiinflammatorisk medicin under behandlingen.

Här på hemsidan finner du några av de diagnoser som vi framgångsrikt behandlar med denna teknik. För en mer ingående beskrivning av tekniken hänvisar vi till följande.

Lär dig vad Radial Shockwave Therapy är på två minuter:

Hälsporre stötvågsbehandling