< Tillbaka till alla inlägg

• Behandling
09 jul 2019

Vad är stötvågsbehandling?

Vi på Agilokliniken är en av Nordens mest erfarna kliniker när det gäller stötvågsbehandling. Alla av våra terapeuter är certifierade av Swiss dolorclast academy och arbetar dagligen med denna typ av behandlingsmetod för att behandla diagnoser som exempelvis plantar fasciit, trokanterit, kalkaxlar, löparknä, hopparknä och andra typer av muskel och senskador.

Stötvågsbehandling är en snabb, effektiv, välbeprövad och vetenskapligt dokumenterad behandlingsmetod. Sedan 1998 används stötvågsbehandling, shockwave, av många toppklubbar inom flera sporter, och landslag i både Europa och Nordamerika. Stötvågsbehandling utvecklades i början av 90-talet för behandling av urinstenar, och idag används den även för behandling av sen- och muskelfästen. Tidigare användes stötvågsbehandling övervägande inom internationell toppidrott. Numera behandlas såväl motionärer och toppidrottsmän, samt människor i stort som har smärta i axlar, höfter, armbåge, knä och fötter (diagnoser såsom hälsporre, trokanterit, kalkaxel, tennisarmbåge och andra typer av senskador). Du kan läsa mer om stötvågsbehandling Swiss dolorclast academy hemsida.

Vetenskaplig förklaringsmodel

Genom en applikator genereras stötvågor som transporteras in i smärtområdet. Detta kan ge en minskning av kronisk smärta (förmedlad av icke-myeliniserade C nervfibrer), genom utarmning av substans P. Minskning av substans P ger en smärtlindrande effekt, samtidigt som det stimulerar blodcirkulationen, och ger en blockad av neurogen inflammation vilket spelar en viktig roll i patogenesen av senfästen såsom tennisarmbåge, plantar fasciit etc. Det ger vidare en aktivering av stamceller (såsom osteoblaster), vilket framkallar läkning och ger en frisättning av tillväxtfaktorer. Detta ger en förbättrad blodcirkulation i den behandlade vävnaden. Stötvågorna kan troligen även bryta ned ärrvävnad och möjlig kalk i muskelfästen. Undersökningar visar att stötvågsbehandling effektivt tar bort symptomen av mjukdelskalk i en kalkaxel.

För att få ett så snabbt och effektivt resultat som möjligt är det viktigt att terapeuten har stor erfarenhet av stötvågsbehandling, eftersom diagnos och behandlingsteknik är avgörande för resultatet. Vi är en av Nordens mest erfarna kliniker när det gäller stötvågsbehandling. Alla av våra terapeuter är också certifierade av Swiss dolorclast academy.

Behandlingen hos terapeuten tar inte lång tid och man behandlar fyra till fem gånger i en serie med fem till tio dagars mellanrum. Därefter gör vi en utvärdering av behandlingsresultatet, och en bedömning om det behövs ytterligare en behandlingsserie, eller om vi anser att behandlingen är klar. Behandlingen gör oftast ont under några minuter, men så fort behandlingen är klar upphör smärtan. De närmaste timmarna efteråt kan man känna av behandlingen, men efter ungefär 24 timmar har dessa känningar avtagit för de flesta. Stötvågen triggar igång kroppens eget läkningssystem, så undvik antiinflammatorisk medicin under behandlingen.

Här på hemsidan finner du några av de diagnoser som vi framgångsrikt behandlar med denna teknik. För en mer ingående beskrivning av tekniken hänvisar vi till denna länk. För att boka tid tryck här. Vi hjälper dig bli smärtfri!

/ Hanna Berg Leg. Fysioterapeut