Hälseneinflammation

Plantar Fasciit

Hälseneinflammation

Ont i hälsenan beror ofta på inflammation i hälsenan eller i någon av slemsäckarna runt hälbenet och kan ge kronisk hälseneinflammation. Den uppkommer vanligen efter kraftig överansträngning av vadmuskulaturen. Detta kan orsaka små bristningar som sedan ger ärrbildningar. Det kan även bero på kärl/nervinväxt . Typiskt för dessa diagnoser är att man inte har vilovärk utan bara värk när man belastar senan. Det yttrar sig främst som lokal ömhet, ofta med en knöl där det ömmar, och det kan även leda till svullen hälsena.

Behandling av hälseneinflammation

Vi behandlar hälsenor med Radial Shockwave Therapy / stötvågsbehandling med mycket goda resultat. Vid behov mäter vi hälsenan, och ställer diagnos med hjälp av diagnostiskt ultraljud. Behandlingen kombineras oftast med rehabiliteringsövningar såsom excentrisk träning och stretching. Om du har ont i hälsenan bör du höra av dig till Agilokliniken. Hälsenan belastas mycket dagligen, och obehandlad inflammation kan leda till ökat obehag.

När du kommer på ditt första besök ställer vi frågor om dina problem. Vi kartlägger hur länge du haft ont, var du har ont och om besvären kommer och går eller smärtar konstant. Du får beskriva dina besvär och peka ut var du har ont. Du får också berätta vad din egen målsättning med besöket hos oss är. Därefter kommer du undersökas för att vi ska komma fram till en diagnos och förslag på behandlings eller rehabiliteringsupplägg.