Hopparknä / Patellar tendmpati

Trokanterit behandling

Hopparknä

Hopparknä är den vardagliga termen för knäskador på knäskålssenan (Patellasenan). Knäont som är lokaliserat under knäskålen (och ibland även ovanför), beror oftast på ärrbildningar och/eller överbelastning av knä. Detta kallas även Patella apex syndrom. Tendinos i patellasenan kan med fördel behandlas med stötvågsbehandling. Symptomen är oftast smärta över senan, vanligtvis i fästet på knäskålens nedre spets. Hopparknä gör endast ont i samband med belastning av knäet. Vi ställer vanligen diagnos via manuell undersökning, men kan vid behov boka ultraljudsdiagnostik för att säkerställa att diagnosen hopparknä är korrekt.

Behandling av hopparknä

Stötvågsbehandling är mycket effektivt på denna skada. Vi analyserar även behovet av specifik rehabträning av knät hos våra sjukgymnaster. Om du har ont i knät är det viktigt att du får hjälp så snabbt som möjligt, då knäskador tenderar att bli värre över tid om de inte behandlas. Kontakta oss och boka tid för undersökning så ser vi till att du återfår din funktion igen så snabbt som möjligt.

När du kommer på ditt första besök ställer vi frågor om dina problem. Vi kartlägger hur länge du haft ont, var du har ont och om besvären kommer och går eller smärtar konstant. Du får beskriva dina besvär och peka ut var du har ont. Du får också berätta vad din egen målsättning med besöket hos oss är. Därefter kommer du undersökas för att vi ska komma fram till en diagnos och förslag på behandlings eller rehabiliteringsupplägg.