< Tillbaka till alla inlägg

Kategoritaggar:

08 jun 2020

Nu utför vi Antikroppstester mot Corona/Covid-19

Salocor Covid-19 (SARS-CoV-2) IgM/IgG test är ett prov som visar om du har antikroppar mot Covid-19/ Coronavirus.

Det är producerat i Finland och där man nyligen gjort en studie vid Yale University i USA på 1 892 covidpatienter och kontroller som validerade att Salocor håller hög tillförlitlighet.

Testet har 99,7 procents specificitet (hur bra testet är för att se om det är rätt antikropp). Och 94,9 procents sensitivitet (hur bra testet är på att fånga om en person bär på en antikropp).

Det visar om man har bildat antikroppar IgM (de som kommer tidigare i sjukdomen och sedan försvinner) samt IgG (vilket är långtidsminnet för immunförsvaret).

Testet utförs via en droppe blod som vi tar via ett stick i fingret och läser av i ett testkort. Svar får vi inom 15 minuter.

Du skall ha varit symptomfri i minst 2 dagar för att minimera smittspridning och det bör ha gått minst 2-3 veckor efter symptomdebut innan du gör testet för att testet skall ge tillförlitlighet.

Vi har varit i kontakt med Folkhälsomyndigheten och kommer att rapportera in resultaten från de tester vi gör på Agilokliniken. Dock i aggregerad(samlad) form och inte på individnivå.

Är du patient hos oss och redan går på behandling så kan du säga till din terapeut innan behandlingen att du vill göra ett test.

Har du ingen behandlingstid bokad utan endast vill göra ett antikroppstest så kan du boka tid via vår hemsida, ringa till kliniken eller skicka ett email till oss.

Kostnad för testet är 495 kr.

Boka Tid Idag här

Välkomna!