Ultraljudsdiagnostik

Varför Ultraljudsdiagnostik?

Vid behov använder vi oss på Agilokliniken av ultraljudsdiagnostik. Det är ett bra komplement till den kliniska undersökningen vid exempelvis bristning i vaden eller höftsmärta, därför att det låter oss se vilka strukturer i rörelseapparaten som orsakar smärta eller nedsatt funktion. Denna utökade kunskap gör att vi kan lägga upp mer precisa behandlingsplaner som siktar in sig på det specifika problemområdet. Med hjälp av ultraljudsdiagnostik kan man även få grepp om en skadas omfattning, och läkningsprocessen kan bevakas under behandlingens förlopp.

Här följer några vanliga områden och skador som vi kartlägger med ultraljudsdiagnostik:

• Skador i senor och muskler- exempelvis axelsmärta, armbågssmärta, hälsenesmärta, hälsporre, hamstringsskada, bristning i vaden, ljumsk/höftsmärta.
  • Skador i leder och ledband- exempelvis stukad fot,Skadad höftled eller Inflammation i knä.
  • Slemsäcksinflammationer – exempelvis i knä, i armbåge, i axel.

Undersökningen är helt smärtfri och har inga biverkningar. Den liknar en ultraljudsundersökning man gör hos en barnmorska, men den högkvalitativa utrustning vi använder är särskilt riktad mot muskuloskeletal diagnostik med hjälp av färgdoppler upptäcka inflammatorisk process.

Undersökningen är helt smärtfri och utan biverkningar. På Agilokliniken använder högkvalitativ utrustning riktad mot muskuloskeletala besvär.

OBS! Före du bokar en ultraljudsundersökning rekommenderar vi att du kontaktar oss så att vi kan bedöma om dina besvär kräver en undersökning med ultraljud eller inte.

Ultraljudsdiagnostik kan endast bokas hos Jonas Ernestam på Södermalmskliniken.

Integritetspolicy