Höftledsvärk

Smärta baksida lår

Höftleden är kroppens största led, och i den genereras stora krafter när vi rör oss och tränar – vilket även innebär stora förslitningar.. När man får ont i höften till följd av problem med höftlederna så är det enklare att lokalisera problemet, men smärtan kan även komma sekundärt upp mot bäcken, ryggen eller ner mot knäna.Om du har ont i höften kan det bero på många olika tillstånd. Höftledsartros är ett exempel på ett tillstånd som smärtar i höftled, och som med tiden blir värre och värre. Vanligare är dock värk som kommer från någon av höftens muskler. Smärta i höften kan även uppstå vid inskränkt rörlighet i leden som förorsakas av spända och korta muskler i exempelvis sätes och höftböjarmuskulatur. Även djupa spänningar med muskelknutor i området kan förorsaka höftvärk.

Behandling mot höftvärk

Det krävs noggranna undersökningar för att ställa rätt diagnos när höftregionen är drabbad. När du besöker en naprapat hos oss kommer de att sätta ihop ett lämpligt program med behandling och rehabilitering som stärker muskulaturen och rörligheten i höften.

När du kommer på ditt första besök ställer vi frågor om dina problem. Vi kartlägger hur länge du haft ont, var du har ont och om besvären kommer och går eller smärtar konstant. Du får beskriva dina besvär och peka ut var du har ont. Du får också berätta vad din egen målsättning med besöket hos oss är. Därefter kommer du undersökas för att vi ska komma fram till en diagnos och förslag på behandlings eller rehabiliteringsupplägg.