Ont i ländryggen ena sidan

ont i ländryggen ena sidan

Vad orsakar ont i ländryggen ena sidan?

Ont i ländryggen ena sidan kan orskas av en muskelspänning. Spända muskler kan orsaka smärta och stelhet i ryggen, och sitter smärtan på ena sidan av ländryggen kan det bero på en obalans mellan spända muskler och leder. Det kan också orsakas av:

• Diskbråck: Ett diskbråck kan orsaka smärta och domningar i ländryggen och benen.
  • Ischias: Ischias är en nervsmärta som kan orsakas av ett diskbråck eller en annan skada på nerven, som oftast strålar ned i ena benet.
  • Facettleder: Facettlederna är ryggradens leder, dessa kan få inskränkt rörelse vilket ofta kallas låsning. Detta orsakar ofta smärta i ryggen.
  • Osteoporos: Osteoporos är en benskörhetssjukdom som kan öka risken för frakturer i ryggraden.
  • Andra sjukdomar: Vissa andra sjukdomar, t.ex. artrit och cancer, kan också orsaka ont i ländryggen.

Symptom på ont i ländryggen ena sidan

Symptomen på ont i ländryggens ena sidan kan variera beroende på orsaken till smärtan. Vanliga symptom är:

• Smärta i ländryggen, ofta på ena sidan
  • Ont att böja sig
  • Stelhet i ryggen
  • Muskelspänning
  • Domningar eller stickningar i benen
  • Svaghet i benen
  • Molvärk

När ska du söka behandling?

Om du har ont i ländryggen som inte förbättras med aktiv vila och egenvård, bör du boka en tid för behandling. Eller om smärtan är så jobbig att det är svårt att leva ett aktivt liv. Du bör söka läkarvård om du har andra symptom, t.ex. feber, viktminskning eller svaghet i benen.

Behandling av ont i ländryggen ena sidan

Behandlingen av ont i ländryggens ena sida varierar beroende på orsaken till smärtan. Vanliga behandlingar inkluderar:

• Mobilisering/Manipulation: Öka rörlighet i ryggradens segment med manuell behandling.
  • Elterapi: Med strömbehandling jobba bort muskelknutor och spänningar.
  • Värme eller kyla: Värme eller kyla kan man jobba med själv hemma och då applicera på det smärtsamma området för att lindra smärta och inflammation.
  • Smärtstillande läkemedel: Smärtstillande läkemedel, t.ex. ibuprofen eller paracetamol, kan lindra smärta.
  • Sjukgymnastik/Fysioterapi: Fysioterapi kan hjälpa till att stärka ryggens muskler och förbättra rörligheten.
  • Massage: Massage kan hjälpa till att lindra muskelspänning och smärta.
  • Akupunktur: Akupunktur är en traditionell kinesisk medicinsk behandling som kan hjälpa till att lindra smärta. Eller dry neadling.
  • Aktiv vila: Aktiv vila i form av smärtfria rörelser kan vara till hjälp för att lindra smärta och inflammation.

Tips för att förebygga att ont i ländryggen

Det finns en del saker du kan göra för att förebygga ont i ländryggen ena sidan, bland annat:

• Ha en god hållning: En god hållning kan hjälpa till att minska belastningen på ryggen.
  • Stärk musklerna i rygg, mage och säte: Starka muskler i ryggen och magen kan hjälpa till att stödja ryggen. Samt regelbunden motion.
  • Undvik övervikt: Övervikt kan belasta ryggen.
  • Var försiktig vid lyft: Använd rätt teknik vid lyft för att undvika att skada ryggen.
  • Ta pauser: Om du sitter eller står stilla under en längre tid, ta pauser och rör på dig regelbundet.

När du kommer på ditt första besök ställer vi frågor om dina problem. Vi kartlägger hur länge du haft ont, var du har ont och om besvären kommer och går eller smärtar konstant. Du får beskriva dina besvär och peka ut var du har ont. Du får också berätta vad din egen målsättning med besöket hos oss är. Därefter kommer du undersökas för att vi ska komma fram till en diagnos och förslag på behandlings eller rehabiliteringsupplägg.