Ont insida knä

Varför får man Ont insida knä?

Ont insida knä kan ha flera olika orsaker. De mest förekommande inkluderar:

• Meniskskador: Skador på menisken, den stötdämpande broskstrukturen inuti knäet, är vanliga, särskilt bland idrottare.
  • Ligamentskador: Skador på det mediala kollateralligamentet (MCL) kan uppstå efter en vridning eller ett slag mot knäet.
  • Artros: Slitage i knäleden kan leda till artros, vilket orsakar smärta och styvhet.
  • Tendinost: Inflammation i senorna runt knäet, ofta på grund av överansträngning.

Vilka ytterligare symptom kan uppstå när man får ont i insidan av knäet?

Vid besvär i knät kan du uppleva:

• Smärta: Ofta vid belastning i vissa läge kan det göra ont på knäts insida, exempelvis att gå ned för en trapp, upp för en trapp eller kanske vid löpning.
  • Svullnad: Ofta ett tecken på inflammation eller en skada inuti knäet.
  • Instabilitet: En känsla av att knäet inte kan hålla för normal belastning eller rörelse.
  • Rörelsebegränsning: Svårigheter att helt sträcka ut eller böja knäet.

Beroende på hur man upplever smärta och obehag ska man förklara det för terapeuten, då det är viktig information för att ställa en diagnos.

När ska man söka medicinsk hjälp för smärta på insidan av knäet?

Det är viktigt att söka professionell hjälp om:

• Smärtan är intensiv eller förvärras.
  • Du upplever en tydlig svullnad eller deformitet i knäet.
  • Smärtan begränsar din förmåga att gå eller utföra dagliga aktiviteter.
  • Symptomen inte förbättras med grundläggande hembehandlingar som vila, is, kompression och höjning.

Vilka behandlingsalternativ finns tillgängliga?

Behandlingen av smärta på insidan av knäet varierar beroende på orsaken och kan inkludera:

• Fysioterapi: För att stärka musklerna runt knäet och förbättra dess stabilitet.
  • Naprapati: Vid exempelvis muskelfästesbesvär kan behandling utföras med stötvågsbehandling eller High Power Laser.
  • Läkemedel: Antiinflammatoriska mediciner för att minska smärta och inflammation.
  • Kirurgiska ingrepp: I mer allvarliga fall kan operation vara nödvändig för att reparera eller ersätta skadade strukturer.

Hur diagnostiseras orsakerna till att ha ont insida knä?

På Agilokliniken använder vi en kombination av:

• Fysisk undersökning: För att bedöma knäets stabilitet, rörelseomfång och smärtområden.
  • Bildgivande tester: Ultraljudsdiagnostik för att få en detaljerad bild av knäets strukturer.

Ortopedkliniker kan ibland behövas för att diagnostisera med röntgen eller MR eller artroskopi: I vissa fall, för att direkt undersöka insidan av knäleden.

Hur kan man förebygga smärta på insidan av knäet?

Förebyggande åtgärder inkluderar:

• Stärkande övningar: Regelbunden träning för att stärka knä och lår muskler.
  • Rätt teknik: Använd korrekt teknik under sport och träning för att undvika onödig belastning på knäet.
  • Undvik överansträngning: Lyssna på din kropp och undvik aktiviteter som orsakar smärta i knäet.

För mer information eller för att boka en tid, besök oss på Agilokliniken. Vårt team av experter är här för att hjälpa dig att återfå en smärtfri vardag och optimera din knähälsa.

När du kommer på ditt första besök ställer vi frågor om dina problem. Vi kartlägger hur länge du haft ont, var du har ont och om besvären kommer och går eller smärtar konstant. Du får beskriva dina besvär och peka ut var du har ont. Du får också berätta vad din egen målsättning med besöket hos oss är. Därefter kommer du undersökas för att vi ska komma fram till en diagnos och förslag på behandlings eller rehabiliteringsupplägg. Läs mer