Behandla din Spänningshuvudvärk

naprapat Stockholm

Vad är spänningshuvudvärk? Det finns ett 30-tal muskler i nacken som av olika anledningar kan bli spända, och detta kan i sin tur leda till utveckling av triggerpunkter (kallas även för muskelknutor) som kan ge en strålande värk till huvudet.

Triggerpunkter i muskulaturen runt nacke och axlar strålar ofta upp värk i huvudet. Beroende på var triggerpunkten är belägen påverkas olika delar av huvudet i form av huvudvärk. Inskränkt rörlighet mellan nackkotorna (låsningar) kan vara en orsak till att triggerpunkter bildas. Stress eller dålig sovställning är kan vara en annan orsak till spänningshuvudvärk.

Behandling av spänningshuvudvärk

Eftersom huvudvärken ofta har flera bakomliggande orsaker gör vi ofta en kombinationsbehandling. Man behandlar därför ofta både kotledslåsningar och muskler/triggerpunkter genom pressur, interferensström, stretching i kombination. triggerpunktsbehandling och manipulation.

När du kommer på ditt första besök ställer vi frågor om dina problem. Vi kartlägger hur länge du haft ont, var du har ont och om besvären kommer och går eller smärtar konstant. Du får beskriva dina besvär och peka ut var du har ont. Du får också berätta vad din egen målsättning med besöket hos oss är. Därefter kommer du undersökas för att vi ska komma fram till en diagnos och förslag på behandlings eller rehabiliteringsupplägg.