< Tillbaka till alla inlägg

• Träning och hälsa
25 jun 2019

3 avgörande tips för dig med löparknä

Är du en av dem som får smärta på utsidan av knät vid löpning- då kan du ha drabbats av ”löparknä”. Om du får smärta på utsidan av knät vid löpning är det ett mycket god ide att få detta ordentligt undersökt samt påbörja behandlingen av skadan så fort som möjligt. Tveka inte på att boka tid här, hos leg. fysioterapeut eller leg. naprapat för behandling av ditt knä.

Ett löparknä är inte ett kroniskt tillstånd, utan går självklart att råda bot på. Med rätt behandling, ett individanpassat rehabiliteringsupplägg som utgår från dina förutsättningar och mål- är du tillbaka i löpspåret snabbare än vad du kan tro.

Det finns alltid en förklaring till varför smärta i kroppen uppkommer, kanske har du fått detta på grund av att du ökat intensiteten på din träning, bytt skor eller ändrat löpteknik på grund av inskränkt rörlighet i knä eller höft. Det finns många olika förklaringar till att ett löparknä uppstår och vi på Agilokliniken vill ta reda på varför du fått denna typ av smärta samt hjälpa dig bli kvitt din smärta. Med hjälp av Maping 1080 hjälper vi dig ta reda på orsaken till din smärta och därefter påbörjas rehabiliteringsträning med bland annat 1080 qvantum.

För att inte självdiagnostisera och rehabilitera fel struktur i kroppen rekommenderar vi att du tar kontakt med oss, på en utan våra 5 kliniker. Tills du fått en tid hos någon av våra leg. fysioterapeuter eller leg. naprapater i Stockholm, så finns det en del saker du kan tänka på.

1. Undvik smärtan. Det vill säga, undvik att löpträna och framkalla smärtan. Provocera inte fram smärtan med repetitiva rörelser.
  2. Rehabilitera och stärk upp omkringliggande muskler, lägg fokus på övningar som stärker knä, höft och inre bål.
  3. Börja stretcha tractus iliotibialis och sätesmuskulaturen kontinuerligt.

Lycka till!

/ Hanna Leg.fysioterapeut på Agilokliniken