ont i höft efter löpning behandling

08 okt 2024

Ont i Höft Efter Löpning?

Har du upplevt ont i höft efter löpning eller smärta i höften efter en löptur? Detta är ett vanligt problem som många löpare stöter på, och det kan begränsa din förmåga att träna och röra dig fritt. Om du har ont i höften efter löpning är det viktigt att förstå orsakerna bakom smärtan och hur du kan behandla den för att undvika långvariga besvär.

I det här inlägget går vi igenom de vanligaste orsakerna till ont i höften efter löpning, effektiva metoder för att lindra smärtan och när du bör söka professionell hjälp.

Varför får du ont i höft efter löpning?

Smärta i höften efter löpning kan bero på flera faktorer. Här är några av de vanligaste orsakerna till att du får ont i höften efter löpning:

1. Överbelastning av höften
    Löpning är en aktivitet som innebär en hög belastning på höftlederna och omkringliggande muskler. Om du ökar din löpdistans eller intensitet för snabbt kan höftens muskler och senor överbelastas, vilket leder till smärta.
  2. Felaktig löpteknik
    En av de vanligaste anledningarna till att löpare får ont i höft efter löpning är en felaktig löpteknik. Om du springer med en obalanserad kroppshållning eller för mycket vridning i höfterna kan detta skapa onödig belastning på höftleden och orsaka smärta.
  3. Trokanterit
    Höftbursit innebär en inflammation i någon av slemsäckarna i höften, och det är en vanlig orsak till smärta i höften under eller efter löpning. Detta tillstånd kan ge skarp eller molande smärta i höften, särskilt efter fysisk aktivitet som löpning.
  4. IT-bandssyndrom
    Löpare som springer på ojämn mark eller gör långa distanser kan drabbas av IT-bandssyndrom, där ett senband längs utsidan av lårbenet blir inflammerat eller retat. Detta kan leda till smärta på utsidan av höften, särskilt efter löpning.
  5. Höftledsartros
    Slitage på höftleden, känt som höftledsartros, kan vara en orsak till ont i höft efter löpning, särskilt om du är äldre eller har en tidigare skada i höften. Smärtan kan vara ihållande och påverka din förmåga att springa och röra dig fritt. Smärtan är då lokaliserad till ljumsken.

Symptom på ont i höften efter löpning

Symptom på ont i höften efter löpning kan variera beroende på orsaken till smärtan, men några vanliga tecken är:

• Smärta på utsidan, framsidan eller insidan av höften
  • Stelhet eller ömhet i höftområdet
  • Smärta som förvärras efter löpning eller vid rörelser som involverar höftrotation
  • Svårigheter att gå eller springa utan obehag
  • Smärta som strålar ner i benet eller upp mot ryggen

Om du upplever dessa symptom och de inte förbättras med aktiv vila, kan det vara dags att söka professionell hjälp.

Hur kan du lindra smärta i höften efter löpning?

Här är några tips för att lindra ont i höft efter löpning och förebygga framtida skador:

1. Vila och avlastning
    Det första steget för att hantera ont i höften efter löpning är att ge höften tillräckligt med vila. Att fortsätta belasta höften när den är överansträngd kan förvärra skadan.
  2. Stretching och rörlighetsträning
    Att stretcha höftmusklerna och öka rörligheten i höftleden kan minska smärtan och förbättra flexibiliteten. Övningar som höftböjarstretch och höftrotationer kan vara särskilt hjälpsamma för att minska stelhet och spänningar i höften.
  3. Stärk höftmusklerna
    Stärkande övningar för höftmusklerna och sätesmuskler, som höftlyft, knäböj och sidoplankor, musslan kan hjälpa till att stabilisera höftleden och minska risken för att få ont i höften efter löpning. Starka muskler runt höften ger bättre stöd och minskar belastningen på höftleden.
  4. Kyla och värmebehandling
    Använd is för att minska inflammation och smärta i höften efter löpning, särskilt om du har en akut skada. Värmebehandling kan hjälpa till att öka blodcirkulationen och påskynda läkningsprocessen efter den initiala inflammationen.
  5. Korrigera din löpteknik och skor
    En analys av din löpteknik kan hjälpa dig att identifiera eventuell snedbelastning  eller obalanser som orsakar överdriven belastning på höften. Se också till att du har rätt löparskor med tillräckligt stöd för din fottyp och löpstil.

Behandling av ont i höften efter löpning på Agilokliniken

Om smärtan inte avtar med egenvård kan det vara dags att söka professionell behandling. På Agilokliniken erbjuder vi en rad behandlingar som kan hjälpa dig att bli av med ont i höft efter löpning och förhindra att smärtan återkommer.

1. Naprapati
      Våra naprapater kan hjälpa dig att identifiera orsaken till smärtan, justera eventuella snedbelastningar och lindra muskelspänningar i höften.
    2. Stötvågsbehandling
      Stötvågsbehandling är en effektiv metod för att behandla smärta i höften, särskilt vid tillstånd som höftbursit eller IT-bandssyndrom. Behandlingen stimulerar läkning och minskar inflammation i det drabbade området.
    3. High Power Laser
      Högenergilaser kan vara mycket effektivt på bursit på utsidan av höften.
    4. Akupunktur
      Akupunktur kan minska smärta och inflammation genom att stimulera blodcirkulationen och frisätta kroppens naturliga smärtlindrande ämnen.
    5. Rehabiliteringsprogram
      Vi erbjuder individuellt anpassade rehabiliteringsprogram för att hjälpa dig stärka höftens muskler, förbättra rörligheten och återgå till löpningen på ett säkert sätt.

När bör du söka hjälp för ont i höften efter löpning?

Om du har ont i höften efter löpning och smärtan inte går över trots vila, stretching och egenvård, är det viktigt att få en professionell bedömning. Tidig behandling kan förhindra att smärtan förvärras och gör att du snabbare kan återgå till din vanliga löpträning.

Boka en tid på Agilokliniken idag för en bedömning och behandling av smärta i höften efter löpning. Vi hjälper dig att komma tillbaka till löpningen utan smärta!