Kategoritaggar:

• Fot
  • Behandling
18 jun 2019

Smärta under häl? Vi behandlar din hälsporre!

Många av oss har någon gång upplevt smärta under hälen. Smärtan under hälen kan bero på många olika anledningar och drabbar unga som äldre, män som kvinnor. Om du är osäker på vad det är som gör ont under hälen rekommenderar vi att du besöker en av våra kliniker för diagnostisering och behandling. Boka tid här.

Smärta under hälen kan med andra ord bero på många olika anledningar och därför finns det flertalet diagnoser. En av de vanligaste diagnoserna är hälsporre, eller plantar fasciit.  Vid en hälsporre sitter smärtan under hälen och kan ibland även sträcka sig ut under hålfoten, längs med plantar fascian. Hälsporre kommer av en inflammation eller irritation i ett muskelfäste under foten. Den så kallade tendinosen kan komma från överansträngning av foten tillexempel om man börjat vara mer aktiv, ändrat skor eller i vissa fall om patientens fotvalv sjunkit och därför skapar ett ökat drag i muskelfästet. När muskelfästet blir irriterat kan en kalkutfällning i muskelfästet mot hälbenet uppstå. Smärtan är ofta som värst vid belastning av foten eller vid de första stegen på morgonen.  En hälsporre samt även plantar fasciit går att behandla på flertalet sätt.

Vi på Agilokliniken behandlar en hälsporre och plantar fasciit med hjälp av stötvågsbehandling, manuelterapi, rehabiliteringsträning och tejpning. Ibland är även patienterna i behov av ett stödjande inlägg, vilket vi självklart också är behjälpliga med i så fall.

Läs gärna expressens intervju med en av Agiloklinikens naprapater Patrik Sundström.

Om du upplever smärta under häl, tveka inte på att höra av dig till oss. Ingen ska behöva ha ont i onödan!