Löparknä

Trokanterit behandling

Löparknä är ett tillstånd som gör ont på utsidan av knät. Detta uppkommer vanligen hos idrottare eller motionärer som löptränar ofta vilket leder till överbelastning av knä. Retningstillståndet uppkommer av att ett senstråk som går över knäets utsida glider över knäts utsida, och ger en mekanisk retning i senan som orsakar irritation och inflammation. Symptomen är givetvis ont i knät, och smärtan brukar uppstå efter en stunds löpning. Smärta i knät ökar successivt under löpningens gång, och det kan ibland göra så ont att man måste avbryta löpningssessionen. Vi har flera olika metoder för att behandla löparknä, som bland annat innefattar specifika övningar som ska träna knän. Löparknä är en av de vanligaste knäskador, vilket innebär att vi har god erfarenhet av att behandla det.
Behandling av löparknä

Knäskador som löparknä kan behandlas med inferensström i kombination med stretching eller stötvågsbehandling. Vi brukar också ordinera rehabiliteringsövningar på individuell basis. I vissa fall använder vi oss av ultraljudsdiagnostik för att säkerställa diagnosen.

När du kommer på ditt första besök ställer vi frågor om dina problem. Vi kartlägger hur länge du haft ont, var du har ont och om besvären kommer och går eller smärtar konstant. Du får beskriva dina besvär och peka ut var du har ont. Du får också berätta vad din egen målsättning med besöket hos oss är. Därefter kommer du undersökas för att vi ska komma fram till en diagnos och förslag på behandlings eller rehabiliteringsupplägg.