Musarm

musarm

Vad är musarm?

Musarm är en överbelastningsskada som påverkar muskler, senor och nerver i handen, handleden, armen och ibland axeln. Den uppstår oftast på grund av repetitiva rörelser och långvarig användning av en datormus eller tangentbord.

Vilka är symtomen?

Vanliga symtom inkluderar smärta, domningar, stickningar, svaghet i armen, handleden eller handen, samt stelhet och värk. Symtomen kan förvärras vid fortsatt användning av datormusen.

Vad orsakar musarm?

Musarm orsakas av repetitiva rörelser och överbelastning av muskler och senor. Felaktig arbetsställning, brist på pauser och dålig ergonomi vid datorn kan också bidra till utvecklingen av musarm.

Hur kan man förebygga musarm?

För att jobba förebyggande bör du använda en ergonomisk arbetsstation, ta regelbundna pauser, utföra stretchövningar och stärka musklerna i armen, skuldran och handen. Korrekt hållning och användning av ergonomiska hjälpmedel som handledsstöd kan också vara till hjälp.

Hur behandlar man musarm?

Behandling kan inkludera aktiv vila, användning av antiinflammatoriska läkemedel, fysioterapi, massage, elektroterapi och specifika övningar för att stärka och sträcka ut muskler och senor. I svåra fall kan det krävas medicinsk intervention.

Vi på Agilokliniken rehabiliterar och behandlar musarm dagligen, och har därmed mycket stor erfarenhet av detta.

Musarm övningar

Vilka övningar är bra för att lindra musarm?

Övningar som fokuserar på att sträcka ut och stärka musklerna i handen, handleden, armen och skuldra kan hjälpa till att lindra symtom på musarm. Detta inkluderar handledssträckningar, gripövningar och rotationsövningar för armbågen och axeln.

Hur ofta bör jag göra övningarna?

Det är bra att göra övningar för musarm dagligen, särskilt om du använder en datormus regelbundet. Korta pauser varje timme för att sträcka ut och röra på armar och händer kan också vara effektivt.

Finns det några specifika stretchövningar?

Ja, specifika stretchövningar som handledsflexion och -extension, fingersträckningar och sträckning av underarmens muskler kan vara mycket effektiva. Dessa övningar hjälper till att lindra spänningar och förbättra flexibiliteten.

Kan styrketräning hjälpa till att förebygga musarm?

Ja, styrketräning som fokuserar på att stärka underarmsmusklerna, händerna och axlarna kan hjälpa till att förebygga musarm. Starka muskler är bättre på att hantera belastningen från repetitiva rörelser.

Hur lång tid tar det att se förbättringar med övningar för musarm?

Tiden det tar att se förbättringar kan variera beroende på hur allvarlig skadan är och hur konsekvent du utför övningarna. Generellt kan du börja märka förbättringar inom några veckor om du gör övningarna regelbundet och följer andra förebyggande åtgärder.

När du kommer på ditt första besök ställer vi frågor om dina problem. Vi kartlägger hur länge du haft ont, var du har ont och om besvären kommer och går eller smärtar konstant. Du får beskriva dina besvär och peka ut var du har ont. Du får också berätta vad din egen målsättning med besöket hos oss är. Därefter kommer du undersökas för att vi ska komma fram till en diagnos och förslag på behandlings eller rehabiliteringsupplägg. Läs mer