Ont i skuldran

Ont bakom skulderbladet

Ont i skuldran kan ha en rad olika orsaker, allt från muskelspänningar till mer allvarliga problem med skelettet eller inre organ. I den här artikeln går vi igenom de vanligaste orsakerna till smärta bakom skulderbladet som beror på besvär i rörelseapparaten, samt tips på behandling och förebyggande åtgärder.

Vanliga orsaker till att ha ont i skuldran

• Muskelspänningar: Den vanligaste orsaken till smärta bakom skulderbladet är muskelspänningar. Dessa kan uppstå av olika anledningar, till exempel stillasittande arbete, stress eller överansträngning.
  • Triggerpunkter: Är enskilda fiberstråk i en muskel som har en kronisk förhöjd tonus/spänning. Ofta kan man finna ett sådant stråk om man undersöker muskeln.
  • Muskelinflammation: En inflammation i musklerna bakom skulderbladet kan också orsaka smärta. Detta kan till exempel uppstå vid en muskelbristning eller en infektion.
  • Impingementsyndrom: Impingementsyndrom är en åkomma där en senstruktur vid skulderbladet blir inklämd. Detta kan orsaka smärta, stelhet och nedsatt rörlighet i skulderleden.
  • Artros: Artros är en förslitningssjukdom som kan drabba alla leder i kroppen, inklusive axelleden. Artros kan orsaka smärta, stelhet och nedsatt rörlighet i skulderleden.
  • Statisk belastning: Typiskt är statisk belastning som exv kontorsarbete. I kombination med för lite styrketräning i skulderparti.
  • Andra orsaker: I vissa fall kan smärta bakom skulderbladet bero på mer allvarliga problem, till exempel en tumör eller en diskbråck.

Behandling av smärta bakom skulderbladet

Behandlingen av smärta bakom skulderbladet beror på den bakomliggande orsaken. I de flesta fall kan symptomen lindras med aktiv träning/rehabilitering av skulderparti. vila är oftast inte så effektivt. I många fall kan det dock krävas mer avancerad behandling, till exempel sjukgymnastik, naprapati eller kiropraktik. Behandlingen blir då oftast i form av en kombination av fysioterapi och aktiv behandling med muskelbehandling med exv ström/akupunktur, stretching eller annan muskelavslappnande behandling.

Tips för att förebygga att ha ont i skuldran

• Ha en god ergonomi: Se till att du har en god ergonomi vid arbete och fritid. Detta kan till exempel innebära att du varierar din arbetsställning, tar pauser regelbundet och använder rätt utrustning.
  • Träna regelbundet: Regelbunden motion kan bidra till att stärka musklerna och förbättra rörligheten i skulderleden.
  • Stretcha regelbundet: Stretching kan bidra till att förhindra muskelspänningar och stelhet i skulderbladet.
  • Lyssna på din kropp: Lyssna på din kropp och vila (micropauser) om du känner smärta.

När ska du boka tid för behandling för att ha ont bakom skulderbladet?

Om du har smärta bakom skulderbladet som inte lindras med aktiv vila, smärtstillande läkemedel eller liknande bör du boka en tid för behandling, då det ofta är onödigt att behöva ha ont i onödan.

När du kommer på ditt första besök ställer vi frågor om dina problem. Vi kartlägger hur länge du haft ont, var du har ont och om besvären kommer och går eller smärtar konstant. Du får beskriva dina besvär och peka ut var du har ont. Du får också berätta vad din egen målsättning med besöket hos oss är. Därefter kommer du undersökas för att vi ska komma fram till en diagnos och förslag på behandlings eller rehabiliteringsupplägg.