ont i trampdynan

08 okt 2024

Ont i Trampdynan?

Har du ont i trampdynan eller ont under foten i området kring trampdynan? Denna typ av smärta kan vara både störande och påverka din rörlighet. Oavsett om du känner smärta vid gång, löpning eller bara när du står stilla, är det viktigt att förstå orsakerna bakom besvären och vilka behandlingar som kan hjälpa. I detta blogginlägg går vi igenom varför du får ont i trampdynan och vad du kan göra för att lindra smärtan.

Vanliga orsaker till ont i trampdynan

Att ha ont i trampdynan kan bero på flera faktorer, men några av de vanligaste orsakerna inkluderar:

1. Överbelastning – Upprepad belastning på trampdynan, som vid löpning eller långvarig gång, kan leda till smärta. Detta är särskilt vanligt för personer som tränar mycket eller står länge på hårda ytor.
  2. Felaktiga skor – Skor som inte ger tillräckligt stöd, särskilt högklackade eller tunna sulor, kan orsaka smärta under foten i trampdynan.
  3. Mortons neurom – En nervknuta som kan uppstå mellan tårna och skapa smärta i framfoten, ofta i kombination med stickningar eller domningar i trampdynan.

Fettkuddeförlust – Med åldern kan den naturliga fettkudden under foten förlora sin dämpning, vilket gör att trampdynan utsätts för mer direkt tryck och smärta.

Symptom vid ont under foten i trampdynan

De som upplever smärta i trampdynan beskriver ofta symptomen som:

• Skarp eller brännande smärta vid belastning
  • Ömhet och svullnad i området under foten
  • Stickningar eller domningar, särskilt vid Mortons neurom
  • Smärta som förvärras vid gång eller löpning

Om du har ont i trampdynan och symptomen inte avtar, är det viktigt att söka professionell hjälp för att undvika att problemen förvärras.

Ont i trampdynan – Övningar för att lindra smärtan

Att göra regelbundna övningar kan hjälpa till att minska smärtan och stärka musklerna i foten. Här är några effektiva övningar för dig som har ont i trampdynan:

1. Tåflex
    Sitt på en stol med båda fötterna på golvet. Lyft tårna så högt som möjligt samtidigt som du håller hälen stadigt på marken. Håll positionen i några sekunder och sänk sedan ner tårna igen. Upprepa 10-15 gånger per fot.
  2. Fotmassage med boll
    Ta en liten boll, som en tennisboll, och rulla den långsamt under fotens trampdyna. Detta hjälper till att stimulera blodflödet och kan lindra spänningar i musklerna.
  3. Tåhävningar
    Stå med fötterna höftbrett isär. Res dig upp på tårna och sänk sedan långsamt ner igen. Denna övning stärker musklerna i både trampdynan och vaderna. Gör 10-15 upprepningar.
  4. Stretching av vadmusklerna
    Stram vadmuskulatur kan påverka fotens rörelse och orsaka smärta i trampdynan. Stå mot en vägg och pressa ena hälen i golvet medan du böjer det andra knäet framåt. Håll i 20-30 sekunder och byt ben.

Dessa övningar är utformade för att minska smärta och bygga upp styrka i fotens muskler och leder.

Behandling av ont i trampdynan på Agilokliniken

Om övningarna inte räcker för att lindra smärtan, finns det flera effektiva behandlingar för ont i trampdynan hos Agilokliniken. Vi erbjuder en rad olika metoder för att behandla smärta under foten:

1. Naprapati och manuell terapi
    Genom att arbeta med fotens leder och muskler kan våra naprapater hjälpa till att återställa rörlighet och minska spänningar som orsakar smärta i trampdynan.
  2. Ortopediska inlägg
    Korrekt fotstöd kan göra stor skillnad för att minska smärtan under foten. Vi kan rekommendera eller tillverka skräddarsydda inlägg som ger trampdynan rätt stöd och avlastning.
  3. Stötvågsbehandling eller High Power Laser
    Denna behandlingsmetod används för att stimulera läkning i skadade vävnader och kan vara mycket effektiv för att minska smärta i trampdynan, särskilt vid överbelastning eller inflammation.
  4. Akupunktur
    Genom att stimulera specifika punkter på foten kan akupunktur minska smärta och öka blodcirkulationen, vilket påskyndar läkningsprocessen.

När ska du söka hjälp för ont i trampdynan?

Om du har ont i trampdynan och smärtan inte försvinner trots att du provat övningar eller bytt skor, är det viktigt att söka professionell hjälp. På Agilokliniken gör vi en noggrann undersökning för att fastställa orsaken till smärtan och skapa en behandlingsplan anpassad efter dina behov.

Boka en tid på Agilokliniken idag och få den behandling du behöver för att bli av med smärtan under foten.