Ryggskott – Ont i Ryggen – Lumbago

ont i ländryggen ena sidan

Ryggskott eller Lumbago

Ryggskott yttrar sig som akuta huggsmärtor som oftast beror på kombinationer av kotledslåsningar och muskelkramper i ländryggen. Det finns ett stort antal kombinationer av låsningar och muskelspänningar som kan ge upphov till ryggskott. Det är vanligt att ryggen i samband med ryggskottet blir sned eller böjd. Vissa ryggskott kan vara så kraftiga att det till och med gör ont att nysa eller ta djupa andetag. Man kan råka ut för så allvarliga fall av ryggskott att ens ryggont förhindrar en från att kliva upp ur sängen.

Behandling av ryggskott

Innan behandlingen kommer terapeuten göra en neurologisk undersökning. Där kommer tester göras för att vi ska kunna ställa rätt diagnos och utesluta exempelvis diskbråck. Vi behandlar akut ryggskott med manipulation, mobilisering och interferensström. Sedan efterbehandlas detta vid behov med specifik stretching och annan lämplig muskelterapi.

När du kommer på ditt första besök ställer vi frågor om dina problem. Vi kartlägger hur länge du haft ont, var du har ont och om besvären kommer och går eller smärtar konstant. Du får beskriva dina besvär och peka ut var du har ont. Du får också berätta vad din egen målsättning med besöket hos oss är. Därefter kommer du undersökas för att vi ska komma fram till en diagnos och förslag på behandlings eller rehabiliteringsupplägg.